تبلیغات
علمای شیعه

علمای شیعه
قالب وبلاگ
زندگی نامه حضرت آیت الله العطمی شیخ حسنعلی نجابت شیرازی

ایت الله نجابت شیرازی


عالم عامل و فقیه کامل حضرت آیت ‏اللَّه العظمى حاج شیخ حسنعلى نجابت شیرازى -قدّس سرّه الشریف- فرزند مرحوم حاج غلامحسین نجابت در سال 1296 هجرى شمسى در خانواده‏اى کریم ‏الاصل و نجیب النسل در شیراز متولّد شدند.

پس از گذراندن دوره مقدّماتى در مدرسه علمیه خان شیراز که تحت نظر آیت‏ اللَّه العظمى سیّد عبداللَّه شیرازى اداره مى‏شد به نجف اشرف مشرّف شدند.

مقام علمى و اساتید ایشان

بیش از یک دهه از ورود ایشان به نجف نگذشته بود که بعنوان مجتهدى ورِع و فقیهى صاحب‏نام آن هم در حوزه علمیه نجف اشرف مطرح مى‏شوند و در کلّیه علوم ظاهرى (فقه و اصول، تفسیر، کلام...) در محضر مراجع بزرگ آن زمان زبانزد خاصّ و عام بوده تا جایى که در هیئت استفتائیه مراجع، زمانى را سپرى مى‏کنند و شهرت علمى ایشان در نجف به حدّى بود که معروف بود که ایشان اگر نجف مى‏ماندند از نظر همان علوم متعارف فقه و اصول و... در حدّى بالاتر از مرحوم آقاضیاء عراقى (استاد مراجع آن زمان) بودند.

استادان بنام ایشان در فقه و اصول و ... آیت‏اللَّه العظمى سیّد عبدالهادى شیرازى، آیت‏اللَّه العظمى سیّد ابوالحسن اصفهانى، آیت‏اللَّه العظمى سیّد ابوالقاسم خوئى و آیت‏اللَّه العظمى شیخ على‏محمّد بروجردى بودند. ایشان در سنّ 28 سالگى به درجه اجتهاد نائل شدند و عمده اجازات ایشان از نامبردگان فوق مى‏باشد.

اساتید عرفانى

چنانچه ذکر کردیم حضرت آیت ‏اللَّه نجابت(ره) با آن همه معلومات اگر مى‏خواستند در همان نجف اشرف ادامه درس و بحث حوزوى داشته باشند یکى از نوادر عصر خود و یکى از استوانه‏هاى مرجع و ملجأ مردم و طلّاب مى‏بودند، امّا چون طالب مطلوب واقعى بوده و علوم ظاهرى را مقدّمه براى ورود به علم واقعى مى‏دانستند، جویاى انسانى کامل از اولیاء الهى بودند که از زلال معرفت و هدایت خاصّ وى برخوردار شوند، که در همین راستا خداوند تبارک و تعالى به اراده و مشیّت خاصّه خود شخص محترم و عزیز و کاملى را جهت ارائه طریق به مرحوم آیت اللَّه نجابت معرّفى مى‏فرماید، یعنى ایشان به خدمت استاد کلّ و مرجع و ملجأ مراجع تقلید آن زمان از هر جهت -چه ظاهرى و چه واقعى و معنوى- یعنى مرحوم حضرت آیت‏اللَّه العظمى حاج سیّد على قاضى طباطبائى -قدّس سرّه الشریف- مى‏رسند که سیر واقعى و حرکت متّصل به سوى حضرت احدیّت شروع مى‏شود.

 اگر بخواهیم به زندگانى فیلسوف، حکیم الهى، مجاهد فى سبیل اللَّه، عالم کامل و فقیه جامع مرحوم آیت‏اللَّه العظمى حاج سیّد على قاضى بپردازیم، باید گفت: مثنوى هفتاد من کاغذ شود. بنابراین به فرموده مرحوم حضرت آیت‏اللَّه نجابت که از شاگردان برجسته محضر عرفانى ایشان بودند اکتفا مى‏کنیم:

 وقتى صحبت از استقامت و پایمردى و صبر مى‏شد، نام این بزرگوار را به عظمت و تکریم و وقار مى‏آوردند بطورى که چهره‏شان تغییر مى‏کرد، آنچنان با قدرت و از اعماق جانشان سخن مى‏گفتند که سخن به جان انسان اثر مى‏کرد و تغییر مى‏داد وضع شخص را، یعنى به دنبال سخن یک اتّصال معنوى با ربّ‏الارباب حاصل مى‏شد. خود بیان نام و ذکر احوالات حضرت آیت‏اللَّه قاضى آنچنان انسان را تحت تأثیر قرار مى‏داد که حضور حضرت آیت‏اللَّه قاضى را انسان درک مى‏کرد، علّتش فقط حضور آیت‏اللَّه نجابت در مقام بیان حالات آیت‏اللَّه قاضى گویا در حضور آیت‏اللَّه قاضى است. آنچنان اتّصال بین آیت‏اللَّه نجابت و آیت‏اللَّه قاضى بود که سخن آیت‏اللَّه نجابت همان سخن آیت‏اللَّه قاضى مى‏شد و اثر همان اثر.

 شاگردان ایشان زیاد ملاحظه مى‏کردند که در حقیقت سخن از حالات خود آیت‏اللَّه نجابت بود، امّا هنر ایشان در این بود که این حالات را و کرامات را به مرحوم آیت‏اللَّه قاضى نسبت مى‏دادند.

 الحق هم باید شخصى مثل آیت‏اللَّه نجابت معرّف آیت‏اللَّه قاضى باشد، کسى که در همان چند سال محضر آن بزرگوار کمال استفاده را بردند. ایشان مى‏فرمودند:

 »اگر بخواهیم راجع به صبر آیت‏اللَّه قاضى صحبت کنیم باید به این نکته توجّه کامل داشته باشیم که ایشان از نظر علمیّت بى‏نظیر بودند یعنى یکى از مدرّسین فقه و اصول حوزه نجف اشرف بودند و شاگردان بسیارى تربیت کردند، در تمام علوم احاطه کامل داشتند، تقوا و زهد ایشان انسان را به یاد جدّش امیرالمؤمنین(ع) مى‏انداخت، از نظر مخارج منزل سخت تحمّل مى‏کردند ناملایمات را، فشار زندگى طاقت فرسا بود، با این همه فضیلت و تقوا و علم، امّا هرگز این مراتب را جهت استراحت خود قرار ندادند، راضى بودند به رضاى خدا، یعنى اگر مى‏خواستند جلب مال کنند عدّه زیادى بودند که آرزو داشتند مرحوم آیت‏اللَّه قاضى تقاضایى کنند، امّا هرگز سخن راجع به این امور نفرمودند.

 در مرتبه خواب و مکاشفات که بعضى از بزرگان در طول زندگى از خواب خوب و مکاشفه تا اندازه‏اى برخوردار بودند، امّا این بزرگوار اسوه صبر و استقامت خودشان مى‏فرمودند: چهل سال از عمرم گذشته بود، یک خواب، یک مکاشفه خوب نداشتم که لااقل دل خوش کنم به آن.امّا از آنجایى که صبر ایشان صبر ایّوب و جدّشان رسول اکرم(ص) بود هرگز نسبت به راه تزلزلى و سستى راه ندادند و اراده خداوند و رضاى خداوند را بر تمام مطالب خود مقدّم داشتند، تا اینکه خداوند جلیل عنایت خود را به این محترم عطا نمود که در آن زمان عدّه زیادى بهره‏مند شدند و اکنون هم از برکات آن محترم طالبین معرفت خداوند متنعّم هستند.

حضرت آیت‏اللَّه نجابت مى‏فرمودند: روز اوّل که خدمت این بزرگوار (حضرت آیت‏اللَّه قاضى) رسیدم فرموند: فرزند چه کسى هستى؟ بدون هیچ‏گونه معطّلى عرض کردم: فرزند شما. بسیار این مرد بزرگ از جواب من خوشحال شد.(1)

 همچنین مى‏فرمودند: همین که نزدیک مى‏شد ماه محرّم مرحوم آیت ‏اللَّه قاضى دیگر قرار نداشتند، همه مى‏دانستند آن جذبه ربّ الارباب، آن عنایات حضرت ابا عبداللَّه الحسین(ع)، این آتش عشق به خداوند و ائمّه این بزرگوار را از خود بى‏خود مى‏کرد، لذا مقدارى نان و خوراکى تهیه مى‏کردند اهل منزل و این بزرگوار از منزل خارج مى‏شدند و پیوسته محزون و گریان بودند.

نقل است که چند ماهى پیش از شرفیابى آیت‏اللَّه نجابت به خدمت مرحوم قاضى نگذشته بود که مرحوم قاضى مى‏فرمود: شیخ حسنعلى نجابت اهل حرم است.

 بعد از فوت مرحوم آیت‏ اللَّه قاضى از آنجایى که خداوند هرگز انسان را رها نمى‏کند، طالب را رها نمى‏کند و عنایت عامّ و خاصّ خداوند به زمان و مکان بستگى ندارد، به خدمت سرسلسله عشّاق، آن متّصل به مبدأ اجلّ، آن سوخته بقا یافته، آن وارد در اسرار الهى یعنى مرحوم آیت‏ اللَّه العظمى حاج شیخ محمّدجواد انصارى همدانى -قدّس سرّه الشریف- رسیدند، که الحق مى‏باید گفت: نمى‏شود کسى در واقع خدمت این بزرگوار برسد و معرفت خداوند نصیب او نشود.

 و راجع به این مرد بزرگ هم باید گفت: معرّف ایشان باید آن شاگرد صددرصد تسلیم و مطیع آن بزرگوار یعنى حضرت آیت‏اللَّه نجابت باشد، چون این وضع را ایشان از همه بیشتر متوجّه بودند. ایشان مى‏فرمودند: مرحوم آیت‏ اللَّه انصارى از نوادر و افراد انگشت ‏شمار اهل معرفت بودند، یعنى خداوند تبارک و تعالى متکفّل تمام مراتب ایشان بود.

استاد ایشان حسب نقل بزرگواران و آیت‏ اللَّه نجابت خود خداوند تبارک و تعالى بود که ایشان هم نقل قول مى‏کردند از مرحوم آیت‏ اللَّه قاضى که مى‏فرمودند: این مرد بزرگ (آیت ‏اللَّه انصارى) خدا را به یگانگى شناخته است.

آیت‏اللَّه نجابت مى‏فرمودند: بعد از رحلت حضرت آیت ‏اللَّه قاضى همراه شهید محراب آیت ‏اللَّه دستغیب به خدمت حضرت آیت‏ اللَّه انصارى رسیدیم، مرحوم آیت ‏اللَّه انصارى فرمودند: چرا، و براى چه اینجا آمده‏اید؟ عرض کردیم: براى کسب معرفت خداوند آمده‏ایم. و اصرار ورزیدیم.

بعد از مدّتى مرحوم آیت‏اللَّه انصارى فرمودند: بنده مدّتها است از خداوند تبارک و تعالى تقاضا داشتم که هیچ کس مرا نشناسد، امّا چه کنم که امر و اراده خداوند غیر از این شد.

به هر جهت بهره بسیار زیادى از این مرد کامل داشتند.

مرحوم آیت ‏اللَّه نجابت مى‏فرمودند: مرحوم آیت ‏اللَّه انصارى در عشق به خداوند بى‏نظیر بودند، و ایشان را هم ‏ردیف حافظ شیرازى که زبانزد خاصّ و عامّ است از عشق به خداوند مى‏دانستند. معروف است که آیت‏ اللَّه انصارى در باره آیت‏اللَّه نجابت فرمودند: اگر دریایى از معارف الهى را به حاج شیخ حسنعلى بدهند سیر نمى‏شود.

 

نظرى به ابعاد وجودى ایشان

وقتى به ابعاد و شخصیت این مرد خدا (حضرت آیت‏اللَّه نجابت) مراجعه مى‏شود در مى‏یابیم که ایشان مجتهد در تمام امور است. یعنى نیاز یک جامعه را از هر جهت رفع مى‏کند و در حقیقت هدایت مى‏کند. حقیقتاً خداوند هادى است، امّا چون این افراد به خداوند متّصل و در سرّ خداوند وارد و آگاه از اسرار الهى هستند، مردم را به حقیقت آگاه مى‏کنند. دیگر نمى‏توان گفت این شخص فقط مجتهد است در فقه و اصول و احکام شرع، خیر، ایشان به تمام امور زندگى آگاه است، یعنى امور همه به دست خداست و اینها هادیان طریق الى اللَّه هستند.

 اینگونه افراد فقط رضاى خداوند را مدّ نظر دارند و هر لحظه از خداوند کمک مى‏خواهند و مردم را به حق یعنى سنّت رسول خدا(ص) دعوت مى‏کنند، به کتاب خدا و اهل بیت عترت و طهارت دعوت مى‏کنند نه به شخص خودشان، و از این جهت هیچ وقت نسبت به اعمال خودشان پشیمان نیستند چنانکه امام خمینى(قدس‏ سره) مى‏فرمودند: ما به وظیفه عمل مى‏کنیم پیروزى ظاهرى باشد یا نباشد.

خداوند تبارک و تعالى چنین قرار داده که همچنان که قرآنش را تنزّل داده، تمام اوصافش را هم تنزّل داد تا همچون محترمینى مثل آیت‏اللَّه نجابت جلوه خدا باشند، پس جلوه در تمام اوصاف امکان دارد حاصل شود، چون اراده خداوند به چنین شخصى تعلّق گرفت، خداوند حسب حال این محترم و گنجایش این محترم او را ذوجهات قرار مى‏دهد که به نحو ایجاب جزئى مى‏تواند احتیاجات اشخاص طالب معرفت خداوند را برطرف کند، چرا که در اثر بندگى خدا اگر خداوند اجازه دهد هر جنبنده‏اى دراختیار این محترم به حرکت در مى‏آید، آسمان و زمین و مافیها در اختیار این محترمین است و به اذن خداوند مى‏توانند در هر چیز و هر کس که بخواهند تصرّف کنند.

 چنانکه دیده مى‏شد امر و نهى ایشان بر شخص تسلیم امر خداوند، شخصى که صد در صد از تعلّقات دنیوى دست کشیده بود آنچنان مؤثّر واقع مى‏شد که به اندک مدّتى به نتیجه و مطلوب مى‏رسید

 

عارف کامل حضرت آیت الله نجابت (ره) در یک نگاه(از سایت دکتر قاسم کاکایی)

مجذوب واصل و عارف كامل، حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسنعلی نجابت شیرازی، شاگرد برجستة محضر عرفانی حضرت آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی تبریزی «ره» و حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد جواد انصاری همدانی، در سال 1296هـ . ش در شیراز بدنیا آمدند.
تحصیلات ابتدایی را به طریق متعارف در شیراز گذرانده و پس از آن به فراگیری دروس حوزوی پرداخته و با اتمام مقدمات، در سن 15 سالگی برای ادامة تحصیل عازم عتبات شدند. در نجف اشرف پس از گذراندن سطح، در مراتب عالیه، معقول را نزد مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ علی محمد بروجردی «ره» و فقه و اصول را نزد آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی «ره»، سید عبدالهادی شیرازی «ره» و سید ابوالقاسم خویی «ره» گذراندند. در 28 سالگی به درجة اجتهاد نائل آمدند. عمدة اجازات ایشان از اساتید فوق الذكر بود.
مرحوم آیت الله نجابت پس از بازگشت از نجف به شیراز، علاوه بر فعالیت‌های حوزوی و پرورش شاگردان در دو بعد علمی و معنوی، همراه با شهید دستغیب «ره» علیه نظام طاغوتی پهلوی دست به مبارزه زدند. همزمان با فوت آیت‌الله بروجردی «ره» و شروع نهضت امام خمینی «ره» در سال 1340، با دل و جان در خدمت نهضت ایشان قرار گرفتند و با این اعتقاد كه عشق به امام خمینی«ره» عشق به امام زمان(ع) و عشق به خداست، به ترویج و تبلیغ مرجعیت و رهبری امام خمینی«ره» همت گماردند و دست پنهان مبارزات روحانیت شیراز قبل از انقلاب، و ملجأ و مرجع نیروهای حزب الله بعد از انقلاب بودند.
ایشان از همان اوان ورود به نجف اشرف، به توصیة حضرت آیت الله قاضی«ره» بنای رفاقت محكمی با مرحوم شهید آیت الله دستغیب گذاشتند كه پس از فوت آیت الله قاضی «ره» در محضر عرفانی حضرت آیت‌الله انصاری «ره» و از آن پس تا زمان شهادت مرحوم شهید دستغیب «ره» این رفاقت و پیوند، محكم و پا برجا بود. هم اكنون نیز مرقد مبارك هر دو بزرگوار، در كنار یكدیگر، در بقعة امامزاده سید محمد‌بن موسی‌(ع) در شیراز قرار دارد.
مرحوم آیت الله نجابت علاوه بر فعالیت‌های علمی و سیاسی، خدمات مهمی را در جهت احیای اسلام ناب محمدی(ص) در شهر شیراز انجام دادند كه مهمترین آنها تأسیس حوزة عملیة معنوی بزرگ و پر بركتی است كه بنام فرزند شهید ایشان، كه در جبهة آبادان به لقاء الله پیوست، «حوزة علمیة شهید محمد حسین نجابت» نام گرفته و فضلای زیادی را در بعد علمی و معنوی و در خط امام پرورانده و شهدای بسیاری را نیز تقدیم انقلاب نموده است. ایشان در این حوزه علاوه بر تدریس ادبیات، منطق، فلسفه، كلام، تفسیر، فقه و اصول در سطوح عالیه، در دو بعد عرفان نظری و عملی به تربیت شاگردان همت گماشتند. از حضرت ایشان آثار منتشره و غیر منتشرة زیادی بجا مانده است كه كتب «بصائر یا قرآن و اهل بیت» كلمة طیبه، توحید، كلمة عشق، حدیث سرو، شرح دعای رجبیه، ولایت شرعیه مطلقة فقیه، شرح زیارت شعبانیه، و دهها اثر مكتوب و صدها درس مضبوط دیگر از آن جمله است.
اما با این همه، و علیرغم اینكه توان و درجات علمی ایشان زبانزد خاص و عام بود، نه تنها به دنبال ریاست دنیوی نرفت بلكه همة علوم اعم از منقول و معقول و مأنوسه و غریبه را جز به چشم مقدمه ننگریست و عمر پر بركتش را جز در راه توحید سپری نساخت و به غیر از ورود در سرّ ربوبی و لقای دوست به چیزی نیندیشید و استقامت و پایمردیش در عشق ربوبی باعث شد كه جذبات حق نه تنها تجرد از ماده بلكه تجرد از صورت را نیز ملكة ایشان گرداند و به آنجا برسد كه همنوا با حافظ نغمه سر دهد:

بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش

كه به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد
 

سرانجام ایشان در بهمن 1368 در شب شهادت امام علی النقی(ع) جان عاریت را تسلیم دوست كرده به لقاء الله پیوست. به هر حال این مقال را وسعت، و این قائل را صلاحیت توصیف مقامات و كمالات آن حضرت نیست.

برچسب ها: آیت الله نجابت، سید علی قاضی، شهید دستغیب، عرفان، اساتید،
[ پنجشنبه 25 خرداد 1391 ] [ 12:41 ب.ظ ] [ ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نویسندگان
نظر سنجی
از کدام مرجع، تقلید می کنید؟








آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب


علمای شیعه

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت

سایت مراجع تقلید

 آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله وحید خراسانی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جعفر سبحانی (مد ظله العالی)

جهت دریافت كد لوگوی مراجع كلیك كنید

اهل بیت